Wojewódzki Inspektorat Transportu
Drogowego z siedzibą przy ul. Bolesława Limanowskiego 29A w Radomiu, zakresem swego działania obejmuje Województwo
Mazowieckie. Podstawowym zakresem działania Wojewódzkiego Inspektoratu
Transportu Drogowego jest
kontrola mająca na celu wykrycie i eliminowanie nieprawidłowości w wykonywaniu transportu drogowego.
Kontrola ta wymaga od wykonujących ją inspektorów dogłębnej wiedzy z zakresu obowiązujących przepisów
takich jak: ustawa o transporcie drogowym, ustawa prawo o ruchu drogowym, ustawa o czasie pracy
kierowców, ustawa o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych i wielu innych. Dlatego też osoby
zatrudnione na stanowisku inspektora transportu drogowego przed przystąpieniem do pracy uczestniczą
w sześciomiesięcznym szkoleniu specjalistycznym zakończonym egzaminem państwowym, który potwierdza
zdobycie przez te osoby gruntownej wiedzy oraz praktyki niezbędnej do wykonywania kontroli.
Inspektorzy wykonując swoją pracę kierują się zasadą, że transport służy człowiekowi i gospodarce,
wobec czego nie może zagrażać bezpieczeństwu ludzi i naruszać równowagi środowiska.
Inspekcją Transportu
Drogowego kieruje Główny Inspektor Transportu Drogowego jako
centralny organ administracji rządowej, podległy ministrowi właściwemu
do spraw transportu. 21 grudnia 2007 r. Prezes Rady Ministrów powołał
Tomasza Połcia na stanowisko Głównego Inspektora Transportu
Drogowego.
Zadania Inspekcji
Transportu Drogowego na poziomie wojewódzkim realizuje Wojewoda działający
za pośrednictwem Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, jako
kierownika wojewódzkiej inspekcji transportu drogowego wchodzącej w
skład wojewódzkiej administracji zespolonej. 6 lutego 2012 r.
Wojewoda Mazowiecki powołał Jerzego Kacaka na stanowisko
Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Jak powstała
inspekcja transportu drogowego?

W organizowaniu Inspekcji uczestniczyli
eksperci - przedstawiciele Francji i Niemiec, którzy w ramach projektu bliźniaczego PHARE PL 9908.01 -
"Przygotowanie podstaw prawnych i utworzenie Inspekcji Transportu Drogowego" doradzali w sprawie określenia zakresu zadań i organizacji Inspekcji Transportu Drogowego, szkolenia kandydatów i wdrożeniu środków informatycznych. Analogiczne formacje działają na terenie państw Unii Europejskiej m. in. we Francji, Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii. W procesie tworzenia Inspekcji wykorzystywane były doświadczenia tych służb.
W dniu 14 lipca 2005 r. Główny Inspektorat Transportu Drogowego podpisał z Ministrem Infrastruktury umowę o dofinansowanie Projektu "Usprawnienie i zwiększenie efektywności działalności kontrolnej Inspekcji Transportu Drogowego" w ramach Priorytetu: Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa i Działania: Wdrażanie i monitoring
środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, Podziałania: Monitoring bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Projekt Usprawnienie i zwiększenie efektywności działalności kontrolnej Inspekcji Transportu Drogowego nr
SPOT/2.3/143/05 współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transportu na lata 2004 - 2006 i dotyczy wyposażenia Inspekcji Transportu Drogowego w 19 nowych samochodów specjalnych ze specjalistyczną zabudową biurową przystosowanych do przeprowadzania kontroli pojazdów na drodze.
|