Podczas wykonywania obowiązków służbowych 7 maja 2010 r. w miejscowości
Ostrołęka Wojciechowice (dr. k. nr 61) około 19:35 inspektorzy oddziału
terenowego w Ostrołęce na drodze krajowej zauważyli, że kierujący
zespołem pojazdów na widok patrolu Inspekcji Transportu podjął manewr
zawrócenia na rondzie w pobliżu miejsca kontroli.
Natychmiast podjęto działania zmierzające do zatrzymania
pojazdu. Kierujący pojazdem, obywatel Łotwy, po zatrzymaniu nie ukrywał
zdenerwowania. Tłumaczył się, że "zgubił drogę", pomimo faktu, że
nawigacja GPS cały czas była włączona. Po sporządzeniu wydruku z karty
kierowcy znajdującej się w urządzeniu cyfrowym okazało się, że chociaż
pojazd poruszał się, od godz. 18:09 w tachografie zarejestrowana była
czynność odpoczynku. W trakcie oględzin okolic impulsatora stwierdzono
obecność magnesu, który powodował zmianę wskazań cyfrowego urządzenia
rejestrującego zainstalowanego w kontrolowanym pojeździe w zakresie
prędkości pojazdu, przebytej drogi i aktywności kierowcy. Ponadto w
trakcie analizy danych zapisanych w tachografie zamontowanym w
kontrolowanym pojeździe oraz na karcie kierowcy prowadzącego pojazd,
stwierdzono naruszenie polegające na samowolnej ingerencji w dane
zapisane w tachografie i na karcie kierowcy. Zabezpieczono kserokopie
okazanych dokumentów oraz znaleziony magnes. Sporządzono również wydruki
z danymi potwierdzające, że w momencie, kiedy pojazd przemieszczał się
po drodze w trakcie wykonywania transportu drogowego w tachografie
zapisywany był okres odpoczynku kierowcy. Na przewoźnika łotewskiego
nałożono karę pieniężną w drodze decyzji administracyjnej.


|